Door hitte worden veel mensen ziek en sterven elk jaar honderden mensen in Nederland. Maar bij berichten over hitte in de media staan vaak foto’s van mensen die genieten van het mooie weer. De ernst van hitte en de boodschap wat mensen tegen hittestress kunnen doen, komt dan veel minder duidelijk over bij de lezer. Omdat dit mensenlevens kan kosten zijn hier richtlijnen voor opgesteld.

Een internationale groep hitte-experts heeft richtlijnen opgesteld voor de media voor gebruik van passend beeldmateriaal bij reportages over gezondheidsproblemen door hitte. Geen foto van een blij kindje dat een ijsje eet, als je in een artikel wilt waarschuwen voor de gevaren van hitte en gedrag van mensen wilt beïnvloeden.

Het internationale hittenetwerk Global Heat Health Information Network stelde richtlijnen op voor het gebruik van passende beelden bij nieuwsitems: 'Reporting on Extreme Heat and Health'. Het onderzoek wat hierover lees je hier: Visual portrayals of fun in the sun in European news outlets misrepresent heatwave risks (wiley.com).

 

Wil je graag up-to-date blijven met alle nieuwtjes, schijf je dan hier in!